WIFI 6

وای‌فای سریع‌تر می‌شود!

وای فای 6
تصویر وای فای 6

اینترنت سریع‌تر، دائماً مورد تقاضا است. به خصوص که ما در برنامه‌ها، بازی‌ها و ویدیوها پهنای باند بیشتری را با لپ‌تاپ و تلفن‌های خود مصرف می‌کنم اما نسل بعدی وای فای که با نام WiFi 6 شناخته می شود، فقط یک افزایش سرعت ساده نیست. تأثیر آن فراتر خواهد بود و ما در طول زمان مزایای آن را بیشتر و بیشتر خواهیم دید. این یک افزایش سرعت یکباره است و بیشتر یک ارتقای آینده است که برای اطمینان از اینکه سرعت ما چند سال بعد متوقف نمی شود، طراحی شده است در سال جاری وارد بازار خواهد شد و احتمالا در تلفن یا لپتاب بعدی خود شاهد این نسل وای فای خواهید شد.

وای فای 6 چیست؟

استفاده همزمان چند دستگاه از وای فای 6
مدیریت عالی اینترنت به لطف وای فای 6

Wi-Fi 6 نسل بعدی Wi-Fi است. هنوز هم همان کار اصلی را انجام می دهد شما را به اینترنت متصل می کند. فقط با یک سری فناوری های اضافی که این کار را موثرتر انجام می دهد و اتصالات را در این فرآیند سرعت می بخشد.

سرعت آن چقدر است؟

سرعت بیشتر وای فای 6
افزایش سرعت به لطف فناوری وای فای 6

9.6 گیگابیت بر ثانیه! 3.5 گیگابیت بر ثانیه از وای فای 5 سریع تر است. هر دوی این سرعت ها حداکثر های نظری هستند که بعید است در دنیای واقعی بتوان به آن سرعت رسید . حتی اگر بتوانیم به آن سرعت ها برسیم ،مشخص نیست که به آنها نیاز داشته باشیم. سرعت دانلود معمولی در ایالات متحده فقط 72 مگابیت در ثانیه یا کمتر از 1 درصد حداکثر سرعت تئوری است. اما این واقعیت که وای فای 6 دارای محدودیت سرعت تئوری بسیار بالاتری نسبت به نسخه قبلی خود است، هنوز مهم است. این9.6 گیگابیت بر ثانیه نیازی به یک کامپیوتر ندارد. می توان آن را در یک شبکه کامل از دستگاه ها تقسیم کرد. این به معنای سرعت بالقوه بیشتر برای هر دستگاه است.

وای فای 6 حداکثر سرعت نیست!

وای فای 6 به جای افزایش سرعت، به بهبود شبکه در هنگام اتصال دسته‌ای از دستگاه‌ها می‌پردازد. زمانی که وای فای 5 عرضه شد، به طور متوسط هر خانواده در ایالات متحده حدود پنج دستگاه به ان متصل بودند؛ در حال حاضر، خانه ها به طور متوسط 9 دستگاه به وای فای متصل اند و شرکت های مختلف پیش بینی کرده اند که این میزان به 50 دستگاه میرسد. آن دستگاه‌های اضافه شده در شبکه شما باعث کاهش عملکرد آن می شود. روتر شما فقط می‌تواند با تعدادی از دستگاه ها به طور همزمان ارتباط برقرار کند.

بنابراین هرچه ابزارهای بیشتری به شبکه اینترنت وصل شوند، عملکرد آن کاهش میابد. وای فای 6 چند فناوری جدید را برای کمک به کاهش مشکلات ناشی از قرار دادن ده ها دستگاه در یک شبکه وای فای معرفی می کند. نسل جدید وای فای این امکان را به روترها می دهد تا با دستگاه های بیشتری به طور همزمان ارتباط برقرار کنند، به روترها اجازه می دهد داده ها را به چندین دستگاه ارسال کند، و به دستگاه های وای فای بررسی‌های خود را با روتر برنامه‌ریزی کنند. با همه این ویژگی‌ها باید اتصالات را قوی نگه دارد، حتی وقتی دستگاه‌های بیشتری متصل میشوند.

  • پس سرعت هر دستگاه چقدر است؟

در ابتدا، اتصالات وای فای ۶ احتمالاً سریعتر نیستند. یک لپ تاپ دارای وای فای نسل ۶ متصل به یک روتر نسل ۶ ممکن است فقط کمی سریعتر از یک لپ تاپ دارای وای فای نسل 5 منفرد متصل به روتر نسل ۵ باشد. با اضافه شدن دستگاه های بیشتر و بیشتری به شبکه شما، داستان شروع به تغییر می کند. در جایی که روترهای فعلی ممکن است تحت تأثیر درخواست های بسیاری از دستگاه ها قرار بگیرند، روترهای نسل ۶ طوری طراحی شده اند که به طور شگفت آوری همه دستگاه ها را با داده های مورد نیاز خود به روز نگه دارند. حداکثر سرعت این دستگاه‌ها لزوماً افزایش نمی‌یابد، اما سرعت‌هایی که در استفاده معمولی و روزانه مشاهده می‌کنید احتمالاً ارتقا می‌یابند. با این حال، سرعت این ارتقاء دقیقاً به تعداد دستگاه‌های موجود در شبکه شما و میزان تقاضای آن دستگاه‌ها بستگی دارد.

چگونه وای فای 6 را دریافت کنم؟

دستگاه مجهز به وای فای 6
ASUS RT-AX57M از دستگاه های مجهز به فناوری وای فای 6

شما باید دستگاه های جدید بخرید. نسل‌های وای فای به سخت‌افزار جدید متکی هستند، نه فقط به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، بنابراین برای دریافت نسخه جدید وای فای باید گوشی‌ها، لپ‌تاپ‌های جدید و غیره بخرید. این چیزی نیست که بخواهید برای تهیه آن به فروشگاه بروید و یک لپ تاپ جدید بخرید. این یک به‌روزرسانی برای هر دستگاهی نیست که بازی را تغییر دهد.
در عوض، دستگاه های جدید به طور پیش فرض با وای فای نسل ۶ عرضه می شوند. همانطور که گوشی، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی خود را طی پنج سال آینده جایگزین می‌کنید، کنسول‌های جدیدی را به خانه می‌آورید که شامل آخرین نسخه وای فای می‌شود. اگر روتر شما از وای فای نسل ۶ پشتیبانی نمی کند، مهم نیست که چند دستگاه که وای فای نسل ۶ را پشتیبانی نمیکنند را به خانه بیاورید، هیچ مزیتی نخواهید دید.

چه چیزی وای فای 6 را سریع تر میکند؟

 

سرعت انتقال بیشتر با وای فای 6
افزایش سرعت با فناوری وای فای 6
  • دو فناوری کلیدی برای افزایش سرعت اتصالات وای فای وجود دارد: MU-MIMO و OFDMA.

MU-MIMO که مخفف عبارت «چند کاربر، ورودی چندگانه، خروجی چندگانه» است، در حال حاضر در روترها و دستگاه‌های مدرن استفاده می‌شود، اما وای فای ۶ آن را ارتقا می‌دهد. این فناوری به یک روتر اجازه می دهد تا با چندین دستگاه به طور همزمان ارتباط برقرار کند، نه اینکه به یک دستگاه و سپس دستگاه بعدی و دستگاه بعدی متصل شود. در حال حاضر، MU-MIMO به روترها اجازه می دهد تا با چهار دستگاه در یک زمان ارتباط برقرار کنند. وای فای به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با هشت دستگاه ارتباط برقرار کنند.

کوین رابینسون، رهبر بازاریابی اتحادیه وای فای، یک گروه صنعت فناوری با حمایت بین‌المللی که بر اجرای وای فای نظارت دارد، می‌گوید می‌توانید به افزودن اتصالات MU-MIMO مانند افزودن کامیون‌های تحویل به ناوگان فکر کنید. رابینسون می‌گوید: «شما می‌توانید هر یک از آن کامیون‌ها را در جهت‌های مختلف برای مشتریان مختلف ارسال کنید. «قبلاً، شما چهار کامیون داشتید که با کالا پر کنید و برای چهار مشتری بفرستید. با وای فای ۶، اکنون هشت کامیون دارید.

فناوری جدید دیگر، که مخفف «دسترسی چندگانه تقسیم فرکانس متعامد» است، به یک انتقال اجازه می‌دهد تا داده‌ها را همزمان به چندین دستگاه تحویل دهد. رابینسون با بسط استعاره کامیون، می گوید که OFDMA اساساً به یک کامیون اجازه می دهد تا کالا را به چندین مکان تحویل دهد. با ” OFDMA، شبکه می تواند به یک کامیون نگاه کند، ببینید “من فقط 75 درصد از آن کامیون را تخصیص می دهم و این مشتری دیگر به نوعی در راه است”، سپس آن فضای باقی مانده را با تحویل برای بار دوم پر کند.

در عمل، همه اینها برای دریافت بیشتر از هر انتقالی که سیگنال وایفای را از یک روتر به دستگاه شما منتقل می کند، استفاده می شود.

وای فای 6 همچنین میتواند عمر باتری را بهبود ببخشد!

کاهش مصرف باتری با وای فای 6
صرفه جویی در مصرف باتری با کمک وای فای 6

یکی دیگر از فناوری‌های جدید وای فای نسل ۶ این است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا ارتباطات خود را با روتر برنامه‌ریزی کنند و زمان لازم برای روشن نگه داشتن آنتن‌های خود برای انتقال و جستجوی سیگنال‌ها را کاهش دهند. این به معنای تخلیه کمتر باتری و بهبود عمر باتری به نوبه خود است. این به دلیل قابلیتی به نام Target Wake Time امکان پذیر است که به روترها اجازه می دهد زمان های ورود به دستگاه ها را برنامه ریزی کنند.
با این حال، در کل مفید نخواهد بود. لپ تاپ شما به دسترسی دائمی به اینترنت نیاز دارد، بنابراین بعید است که از این ویژگی استفاده زیادی کند. به جز شاید زمانی که به حالت خواب می رود. در عوض، این ویژگی بیشتر برای دستگاه‌های ملزوم به اتصال وای‌فای کوچک‌تر و کم‌مصرف، مورد استفاده است که فقط باید وضعیت خود را هر از چند گاهی به‌روزرسانی کنند. فکر کنید سنسورهای کوچکی در اطراف خانه قرار می گیرند تا مواردی مانند نشت یا دستگاه های خانه هوشمند را که بیشتر روز بدون استفاده قرار می گیرند، نظارت کنند.

وای فای نسل 6 همچنین به معنای امنیت بهتر است !

امنیت بالای وای فای 6
افزایش امنیت شبکه با فناوری وای فای 6

سال گذشته، وای فای با پروتکل امنیتی جدید به نام WPA3 شروع به دریافت بزرگترین به روز رسانی امنیتی خود در یک دهه کرد. WPA3 شکستن رمزهای عبور را برای هکرها با حدس زدن مداوم آنها سخت‌تر کرد. دستگاه‌ها و روترهای فعلی می‌توانند از WPA3 پشتیبانی کنند، اما اختیاری است. برای اینکه دستگاه وای فای نسل ۶ گواهینامه Wi-Fi Alliance را دریافت کند، WPA3 مورد نیاز است، بنابراین بیشتر دستگاه‌های وای فای نسل ۶ احتمالاً پس از راه‌اندازی برنامه صدور گواهینامه، امنیت قوی‌تری خواهند داشت.

وای فای نسل 6 تازه شروع شده است

دستگاه‌هایی که از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند به تازگی در حال پخش شدن هستند. از قبل می‌توانید روترهای وای فای ۶ بخرید، اما تاکنون دستگاه‌های گران قیمتی هستند. تعداد انگشت شماری از لپ تاپ ها شامل نسل جدید وای فای نیز می شوند، اما هنوز گسترده نشده است. با این حال، وای فای نسل ۶ در سال جاری روی تلفن های رده بالا عرضه خواهد شد. آخرین پردازنده پرچمدار کوالکام، اسنپدراگون ۸۵۵، ازوای فای نسل ۶ پشتیبانی می‌کند و برای موج بعدی گوشی‌های برتر در نظر گرفته شده است. گنجاندن اسنپدراگون ۸۸۵ تضمین نمی کند که یک تلفن دارای وای فای۶ باشد، اما نشانه خوبی است. Samsung Galaxy S23 یکی از گوشی های مجهز به پردازنده جدید است و از جدیدترین نسل وای فای پشتیبانی می کند.

css.php